tirsdag 22. februar 2011

"Nettskya"

Nettskya ?????
Nå har jeg sett på noen muligheter ved å "jobbe i nettskya." Jeg logget meg på Google-kontoen min for å lage meg et dokument i Google docs. Det var greit å finne ut av. Jeg likte godt at dokumentet blir automatisk lagret, at flere kan skrive i samme dokumentet samtidlig, og at du også kan publisere et dokument som en webside. Jeg har funnet ut at på You Tube ligger det en video om de fleste temaer, og der fant jeg mange som omhandlet ulike funksjoner og muligheter i Google docs. Disse er et fint supplement til egne utprøvinger. Til slutt har jeg surfet litt på nettet for å finne ut litt mer om hvordan dette verktøyet brukes i undervisning. På NDLA ( Nasjonal digital læringsarena) fant jeg denne sammmenligningen mellom det å lagre lokalt på datamaskinen, og det å "jobbe i nettskya".

Er det skummelt å jobbe i nettskya?
Når man arbeider i nettskya er det viktig å ha fokus på personvern. På nettstedet Personvernskolen  kan bl.a.sende inn inn spørsmål til et ekspertpanel. Hvis det du skal jobbe med eller samskrive om ikke er av sensitiv art, ser Google docs ut som et fint verktøy. Jeg har funnet en del stoff om bruk av Google docs forms som test og vurderingsverktøy. I bloggen Best praksis fant jeg to innlegg om emnet. Til det første innlegget har det kommet en del kommentarer som omhandler nettopp personvern i forhold til dette.

1 kommentar:

  1. Jeg må si at jeg er blitt stor tilhenger av Google docs etter at jeg oppdaget tjenesten. Det sier seg selv at man ikke jobber med sensitivt materiale her, men det å slippe alle ulike versjoner av et dokument som mailes mellom ulike forfattere er jo genialt.
    Selv lagrer jeg også bildene mine (skjult) i nettskya på Flickr. Da har jeg dem selv om pc'en kræsjer. Og så har jeg tilgang fra en hvilken som helst pc.

    SvarSlett