tirsdag 1. februar 2011

Videodeling

Jeg har vært på en del kurs og konferanser der lærere har vist hvordan de bruker IKT i undervisningen. Veldig ofte blir det vist videoklipp. Jeg har  funnet ut at det finnes veldig mange fine videoer på You Tube, og som kan brukes på mange ulike måter i undervisningssammenheng. Jeg har f.eks søkt etter videoer som er opplæringsvideoer i bruk av programvare. Jeg har valgt å legge inn en video som er laget av  ungdomsbedriften Motion UB på Hamar katedralskole.Hensikten er å gi informasjon om utdanningsprogrammene Design og håndverk og Studiespesialisering med formgivingsfag.

Er det skummelt med videodeling?
På NRKØstlandssendingen fant jeg en sak om ulovlig bruk av You Tube i skolen. Noe som også er viktig å tenke over,er alle sakene som har dukket opp om mobbing på nettet. Du bestemmer er et nettsted som er et samarbeid mellom Teknologirådet,datatilsynet og senter for IKT i utdanningen. Her ligger det mye stoff som skal bidra til å øke ungdommens kunnskap om personvern og øke deres bevissthet i forhold til bruk av digitale medier. Videoklippene anbefales!

1 kommentar:

  1. Videoen du har lagt ut er interessant. Jeg synes den er for lang. I digital historiefortelling opererer man ofte med en maksimum lengde på 3-5 minutter. Denne videoen er på seks og et halvt minutt. Hva tror du? Har lengde på slike filmsnutter som dette noe å si?

    Bruk av både bilder og videoer i skole (og andre institusjoner som forholder seg til et publikum) vil alltid innebære det å forholde seg til de elementene du er opptatt av. En ting er hvordan vi som ansatte i institusjonene bruker det, men den andre tingen er jo hvordan vi formidler videre bruk! I skole er det særlig viktig at elevene får og har et bevisst forhold til dette. Så egentlig vil jeg stille deg spørsmålet: Er det bedre å stille seg dette spørsmålet: "hvordan bruker vi bilde- og videodeling på en etisk riktig og juridisk forsvarlig måte - og hvordan lærer vi andre å gjøre det?" enn det du stiller i posten din? Tenk gjerne høyt (og skriftlig) :-)

    SvarSlett