onsdag 2. februar 2011

Vennesteder og chat

Facebook er jeg i utgangspunktet skeptisk til. Jeg har sittet sammen med andre som har vist meg litt, og jeg vet at det er lærere som bruker Facebook. Imidlertid er jeg på ingen måte overbevist om at jeg bør ha en profil. Så da må jeg tenke litt mer på det.......
Men utforsket Facebook har jeg, om enn som ikke medlem. Jeg var i grunn overrasket over alt jeg kunne søke opp og finne, selv uten å registere meg. Det har vært mange nyhetsoppslag om Facebook og skolens rolle. Her er et eksempel fra en artikkel i Aftenposten og en artikkel fra VG.
Chat har jeg så vidt prøvd meg på tidligere. Det var en en av oppgavene på lærerIKT, som var en stor nasjonal satsning for en del år tilbake. Da brukte jeg msn. Jeg har også prøvd chat i læringsplattform. Jeg tror chat kan være et fint hjelpemiddel noen ganger, så det har jeg på ingen måte avskrevet. Kanskje en måte å bli bedre i språk på ?

1 kommentar:

  1. Hvorfor er du skeptisk til facebook? Skriv noe om hvilke aspekter som gjør at du heller mot å ikke opprette en konto. Er det slik at du kunne tenkt deg å være på facebook i undervisningssammenheng? Det er fint at du har søkt litt rundt og sett på facebook uten profil. Mange som legger ut sider for sine institusjoner åpner dem for innsyn for alle, slik at det ikke er nødvendig å være logget inn for å se hva som er på sidene eller gruppene.

    Det er interessant at du har prøvd både msn og chat i en læringsplattform. Forskjellen mellom chat i msn og i en LMS er rammene rundt. I en LMS vil du kunne chatte med de som har tilhørighet til institusjonen, mens i msn (og GTAlk)kan du snakke med de du legger til uavhengig av den sperringen du har på LMS'ene. Tror du det gjør noe med måten en chatter på?

    Språk er en annen side av all digital kommunikasjon. Det er klart at digital "snakk" kan påvirke både måten vi skriver ting på, hvordan det oppfattes og ikke minst kan det påvirke våre terskler for hva og hvordan vi skriver. For en lærer må jo dette være et spennende tema og område :-)

    SvarSlett